Kielikoulun blogi

Kielikoulun blogi

fredag 26 september 2014

Novelleja

Lukion oppilaat ovat kirjoittaneet upeita novelleja, jotka lähetin tänään kirjoituskilpailuun.

Nyt pidetään peukkuja heille!

Katkelmia:

Oli torstai. Jonas istui koulussa, kuten tavallisesti omassa pikkuisessa maailmassaan. Yhtäkkiä hän tunsi, että joku tökki häntä. Jesper katsoi häntä silmiin. Hän kysyi: Mitä sä oikeesti ajattelet?. Hän sanoi, että Jonas ei ole ollut oma itsensä viimeiset viikot. Jonas punastui melkein, kun häntä hävetti hänen omat ajatuksensa. Hän ei tiennyt, mitä hän vastaisi. Tuli hiljaista, semmoinen hävettävä hiljaisuus. Vihdoin hän onnistui sanomaan: "Ei mitään tärkeää".
                                                       -------------------------
Minä olen Atte. Minä olen seitsemäntoista vuotta vanha ja satakahdeksankymmentäneljä senttimetriä pitkä. Minulla on siniset silmät ja vaaleat hiukset. Se on yksinkertainen selitys minusta. Otan tuon takaisin. Se on yksinkertainen selitys minun ulkonäöstä. Minussa on niin paljon enemmän kuin vain blondit hiukset ja kauniit siniset silmät. Ihan niin kuin kaikissa ihmisissä on. 16 vuotta, 3 kuukautta ja 6 päivää. Niin kauan se kesti minun ymmärtää, että meillä on kaikilla erilaisia toiveita elämässä.
                                                       --------------------------

Lisaa jännittää. Hän lentäisi kohta ensimmäistä kertaa lentokoneella aivan yksin. Hän heiluttelee jalkojaan ja puristaa jääkarhupehmolelua vielä vähän lujempaa. Onneksi hänellä on sentään Olli-karhu mukana, ei hän ihan itse lentäisi. Sitä paitsi äiti on sanonut että kaikki auttaisivat Lisaa lentokoneessa. Hän saisi ehkä jopa jonkinlaisen puuhakirjan. Tämä ajatus lohduttaa Lisaa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar