Kielikoulun blogi

Kielikoulun blogi

onsdag 1 februari 2012

Hei

Minun nimeni on Muumipeikko, minä olen 17 vuotta vanha ja asun Knivstassa. Minä käyn lukion toista luokkaa Rosendalin koulussa Uppsalassa. Minä käyn yhteiskuntatieteellistä linjaa jossa on pääaineena journalistiikka. Minun lempiaineet ovat yhteiskuntatieto, englanti, ranska, uskonto ja tietysti ruotsi.

Vapaa-aikanani minä käyn treenaamassa, olen kavereiden kanssa, luen kirjoja jne. Pidän todella paljon ruoanlaitosta. Olen myös aktiivinen nuorisopolitiikassa.

Minä asun äidin ja isän kanssa. Minulla on veli, joka on minua viisi vuotta vanhempi. Hän opiskelee Uppsalan yliopistossa teknistä fysiikkaa ja hän asuu opiskelija-asuntolassa.

Minun äitini on suomalainen ja hän on aina puhunut suomea meidän kanssa. Kun olin ihan pieni puhuin suomea, kun aloitin tarhan, minä aloin puhua ruotsia. En puhu aina suomea äidin kanssa, se riippuu siitä, onko isä kotona tai ei.

Joskus minä ajattelen, etten pärjää puhua suomea kunnollisesti ja olisi parempi puhua vain ruotsia. Mutta silloin minä ajattelen minun sukulaisiani Suomessa Miten minä sitten voisin kommunikoida heidän kanssaan?

Minulla on myös pikkuinen projekti Suomessa. Minun serkkuni tytär Aada on vain 4 vuotta vanha (kaikki minun serkkuni ovat aikuisia) jaminä pidän hänestä paljon. Minä istun usein lapsenvahtina hänelle, kun olen Suomesa, minä leikin hänen kanssaan ja luen hänelle kirjoja. Jos en osaisi suomea, en voisi puhua hänen kanssaan. Se olisi ikävää koska minä haluan nähdä hänen kasvavan isoksi ja pystyä puhumaan hänen kanssaan.

Muumipeikko

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar